Kennismaking
Van 1976 -2001 heb ik als leerkracht in de onderbouw van het basisonderwijs gewerkt. Omdat ik al tijdens mijn studieperiode ervan overtuigd was dat jonge kinderen het beste spelend leren, heb ik vanaf mijn eerste werkdag als leerkracht in een toenmalige 1e klas (nu groep 3) spel geïntegreerd in mijn lesprogramma en is een begin gemaakt met de Speelpleziermethodiek. In 1980 startte mijn partner Mario en ik poppentheater Hupsakee. In de dubbele rol van leerkracht en poppenspeler verzorgde ik naast mijn baan in een groep steeds vaker workshops voor (toekomstige) leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Ook schreef ik ruim 25 jaar over spelend leren voor het onderwijsblad PRAXIS-bulletin. In de periode 2002 tot 2012 werkte ik als onderwijsadviseur jonge kind, eerst voor de Zuid-Limburgse onderwijsadviesdienst Consent en daarna voor Intersym HRM in Maastricht. In deze onderwijsadviesperiode is het landelijk erkende (VVE-)programma Speelplezier ontwikkeld. De Speelplezier-speel-leerroutines van de Speelpleziermethodiek bieden ook binnen dat programma concrete handvatten voor: ‘ Wat doe ik, wanneer, met wie, hoe en waarom’.
Vanaf 1 augustus 2012 ben ik werkzaam als zelfstandig ondernemer onder de naam ‘Speelpleziermethodiek’.
Ik verzorg:
• incompany: inspirerende, interactieve trainingen, workshops en presentaties over spelstimulering en spelend leren voor (toekomstige) pedagogisch medewerkers, leerkrachten, opleidingsdocenten en onderwijsadviseurs;
• op de vaste Speelplezierlocatie in Heerlen: workshops en trainingen;
• op onderwijsdagen, congressen en evenementen: entertainende inleidingen;
• jaarlijkse nascholing van de gecertificeerde Speelpleziertrainers;
• voor (groot)ouders: voorlichting over spelontwikkeling en spelstimulering;
Voor iedere bijeenkomst geldt: ‘Vandaag zien en ervaren, morgen zelf doen’.
Naast het uitvoerend werk ontwikkel ik nieuwe Speelpleziermaterialen.