Dit formulier is niet geschikt voor verwerking op een mobiel apparaat.
Open het formulier op een laptop of desktop computer.
Inleiding
Het uitgangspunt van Speelplezier is dat jonge kinderen zich spelend ontwikkelen onder leiding van sensitieve, responsieve, meerwetende volwassenen. Onderstaande Speelplezier speel-leerroutines vormen de rode draad door het Speelplezier dagprogramma.
Het demonstratiespel en het aansluitend (hand-)pantomimespel in de grote groep.
De volwassene speelt en de kinderen kijken, luisteren, zingen en bewegen. Doel: spelstimulering, rol- en themaverkenning, semantiseren en consolideren van nieuwe woorden (waaronder ook rekenbegrippen).
↓
De begeleide spelactiviteit met een bedoeling, in de kleine groep.
De volwassene en de kinderen spelen en praten. Doel: onder andere spelstimulering, consolideren van nieuwe woorden (waaronder ook rekenbegrippen) en al handelend stimuleren tot verwoorden en beschrijven en uiteindelijk redeneren. De activiteit wordt begeleid op drie ontwikkelingsniveaus.
↓
Vrij spel.
De kinderen spelen en de volwassene observeert en speelt, indien nodig, kindvolgend mee. Doel: stimuleren van eigen initiatief, betrokkenheid, welbevinden en spontaan gesprek. Tijdens het vrij spel krijgen de kinderen de kans om te ontspannen, om initiatief te nemen, te fantaseren en te verwerken wat ze hebben meegemaakt.
Deze vaste, steeds terugkerende, activiteiten die voor kinderen herkenbaar en zichtbaar aanwezig zijn, moeten zorgen voor:
- een goede balans tussen (be-)geleid en vrij spel;
- structuur;
- houvast;
- een effectieve, didactische aanpak.
Aan de uitvoering van de diverse routines zijn specifieke interactievaardigheden gekoppeld. Deze vaardigheden zijn, vanuit de observaties in de praktijk, de afgelopen jaren steeds meer verfijnd. Met onderstaande vragenlijst willen we ons graag een beeld vormen over:
- de tevredenheid over de nascholing, de beschikbare materialen en het structureel werken met de Speelplezier speel-leerroutines;
- de haalbaarheid van de uitvoering van de routines met inzet van de bijbehorende interactievaardigheden;
- de bevindingen.
Het invullen van de lijst
De lijst wordt per locatie ingevuld door het vaste duo dat op de groep staat.
